Kyrkomötet

1995:3

av Åke Blomqvist

om tillsättningen av vikariat på tjänst som kyrkoherde och komminister

Både formella och administrativa rutiner för tillsättning av vikariat på pastoratsprästtjänster förlänger och krånglar till handläggningen. För pastoraten är det obegripligt att två stiftsorgan skall behöva blandas in - och inte heller alltid ställs framställningarna till rätt organ. Och i diariet vandrar ärendena mellan domkapitel och stiftsstyrelse inte bara en utan flera gånger.

Oavsett om förenklande rutiner kan göras med delegation är det ändå formellt två olika organ som är inblandade - både ett kyrkokommunalt och ett statligt.

Vid tredjegångstillsättning av kyrkoherde ankommer det på domkapitlet efter behörighetsprövning och efter hörande av pastoratskyrkorådet att tillsätta tjänsten. Motsvarande tillsättningsförfarande borde kunna gälla också för vikariat på pastoratsprästtjänster, efter hörande av pastoratskyrkoråd eller tillsättningsnämnd.

En sådan lagändring i 33 kap. i dess paragraf 21 bör aktualiseras oaktat förestående relationsförändring och stiftsutredningens slutförande.

Med hänvisning till ovanstående hemställer undertecknad

att kyrkomötet föreslår Centralstyrelsen överväga att i skrivelse till regeringen eller på annat sätt aktualisera ändring i kyrkolagens 33 kap. dess paragraf 21 med syfte att vikariat på pastoratsprästtjänster tillsätts av domkapitlet.

Huddinge den 8 juni 1995

Åke Blomqvist