Kyrkomötet

1995:2

av Britas Lennart Eriksson

om statens kostnader för uppbörden av kyrkoskatter

Staten har aviserat att man årligen kommer att dra in 500 miljoner kronor av de medel som - till största delen helt frivilligt - betalas in i kyrkoskatt. Indragningen av medlen är en avgift för de kostnader staten har för uppbörden av kyrkoskatten och har fått epitetet skatteadministrationsavgift.

Det kan tyckas rimligt att staten får ersättning för de kostnader den har för dessa till Svenska kyrkan. Men det kan tyckas ganska märkligt att någon specificering av kostnaderna aldrig har presenterats och summan 500 miljoner kronor kan med visst fog tyckas vara godtycklig. Därför är det inte mer än rimligt att staten specificerar kostnaderna för uppbörden av kyrkoskatten. Om detta skulle vara fallet innebär det faktiskt att de som tillhör Svenska kyrkan får en extra ekonomisk pålaga (straffbeskattning), eftersom många pastorat tvingas höja sin utdebitering på grund av detta. Och man kan fråga sig varför inte alla medborgare i landet, efter förmåga, i så fall ska bidra till den statsfinansiella saneringen på samma villkor.

Mot bakgrund av ovanstående hemställs

att kyrkomötet hos regeringen begär en specifikation av de kostnader som staten har för uppbörden av kyrkoskatten.

Västerås den 6 juni 1995

Britas Lennart Eriksson