Kyrkomötet

1995:1

av Per Ronquist

om flyttning av Tacksägelsedagen

Tacksägelsedagen firas andra söndagen i oktober. I den evangeliebok som 1986 års kyrkomöte antog ströks de fyra böndagarna med motiveringen att ämnena för dessa böndagar ändå var väl representerade bland kyrkoårets firningsdagar.

Av någon anledning blev det ändå viktigt att ha kvar Tacksägelsedagen i det svenska kyrkoåret. Den dagen har fått ämnet: Lovsång och skall alltså firas som en lovsångshögtid för att Gud ger oss sina goda gåvor.

På svenska landsbygden har Tacksägelsedagen ännu kvar sin karaktär av att vara en söndag då man tackar för årets skörd.

Med nuvarande slag av utsäden och skördemetoder är skörden ofta avklarad långt tidigare än andra söndagen i oktober, åtminstone i de södra delarna av landet och därför vore det motiverat att förlägga Tacksägelsedagen till söndagen närmast före Mikaelisöndagen i stället för som nu söndagen närmast efter.

Mot bakgrund av det anförda hemställes

att kyrkomötet beslutar flytta Tacksägelsedagen till söndagen närmast före Mikaelisöndagen.

Alva i maj 1995

Per Ronquist