Gudstjänstutskottets betänkande

1995:4

Avskedstagande av döda

Till utskottet har hänvisats motion 1995:31 av Birger Hassel om värdigt avskedstagande av döda. I motionen hemställs

att kyrkomötet begär att Centralstyrelsen låter klarlägga vilket ansvar Svenska kyrkan har att för sina medlemmar ordna begravningsgudstjänst även där sådan ej har påkallats.

MOTIONEN

I motionen framhålls att det, på senare tid, blivit alltmer vanligt att personer som avlidit, begravs utan någon begravningsakt. Om det inte finns någon anhörig som ber om någon form av ceremoni, sker gravsättning av stoftet direkt. Motionären menar att medlemskap i Svenska kyrkan borde vara tillräcklig viljeyttring för att ordna kyrklig begravning, även om inte någon anhörig begärt det.

BAKGRUND

Bestämmelser kring begravningsgudstjänst har behandlats av gudstjänstutskottet både vid 1991 och 1992 års kyrkomöte. Motionerna 1991:77 av Ingvar Bergenhorn, samt 1991:86 och 1992:63 av Per-Jan Wållgren tog alla sin utgångspunkt i att det, sedan ny begravningslag trätt i kraft 1 april 1991, saknas en rad regleringar som fanns i tidigare lagstiftning. Utskottet har vid båda tillfällen i betänkande (KG 1991:9, resp. KG 1992:4), liksom första kyrkolagsutskottet i yttrande (1 KL 1991:1y) bejakat behovet av sådan reglering, men hänvisat till kyrkoordningskommitténs pågående arbete och därför hemställt om avslag på motionerna.

Den nu aktualiserade frågan har emellertid inte behandlats vid något av dessa tillfällen.

I sitt yttrande (Ln 1987:6) över regeringens skrivelse (RegSkr 1987:1) med förslag till ny organisation på lokal- och stiftsplanet, skrev läronämnden bl.a. följande:

.. just föreställningen om kyrkan som Guds folk kan av flera skäl ge en grundläggande totalvision: ett folk bundet till Gud som är alla människors skapare..

..Tanken på kyrkan som Guds folk ger vikt åt varje enskild medlem och åt allas inbördes gemenskap. Den kristna församlingen är ett "utvalt släkte, kungar och präster, ett heligt folk, Guds eget folk..

UTSKOTTET

Den fråga som behandlas i den föreliggande motionen förtjänar, enligt utskottets mening, att tas på största allvar. Utskottet har för sin del också erfarit att det, särskilt i vissa storstadsområden, förekommer att ingen begravningsgudstjänst hålles, eftersom det saknas anhöriga som kan begära detta.

För utskottet står det emellertid klart att en rätt till begravningsgudstjänst, om än i enkla former, föreligger för varje kyrkotillhörig, även om anhöriga saknas. För dem som bär ansvar i församlingen blir anordnandet av en sådan gudstjänst ett sätt att, för sig själva och omvärlden, synliggöra den övertygelse om varje människas okränkbara värde som är en grundläggande del av den kristna tron.

Utskottet är medvetet om att det, i de fall som avses i motionen, ofta kan finnas en kostnadsaspekt som medverkar till att begravningsgudstjänst ej hålles. Här vill utskottet peka både på det ansvar sociala myndigheter har för att täcka de kostnader som uppkommer, och på de möjligheter som finns att på ett värdigt sätt genomföra en begravningsgudstjänst, utan att den fördenskull är förenad med stora kostnader.

Utskottet vill emellertid samtidigt framhålla det väsentliga i att varje människas integritet noga beaktas. Det finns frågor som behöver belysas närmare, t.ex. om församlingens anställda och förtroendevalda utan vidare kan gå in i de anhörigas roll, när dessa saknas, eller om medlemskap i Svenska kyrkan alltid är att anse som viljeyttring nog, så att man därav kan dra slutsatsen att den avlidne själv velat ha begravningsgudstjänst anordnad.

Det finns även närliggande frågor som bör beaktas i detta sammanhang. Hur utövar församlingen sitt ansvar om det finns anhöriga till en avliden medlem av Svenska kyrkan, som antingen inte själva vill delta i en begravningsgudstjänst, eller inte vill att sådan gudstjänst alls anordnas? Utskottet vill också fästa uppmärksamheten på de pastorala överväganden som behöver göras, då omständigheterna är de motsatta, nämligen att det finns anhöriga som vill att begravningsgudstjänst skall anordnas, trots att den avlidne inte var medlem av Svenska kyrkan.

Utskottet välkomnar att samtal kring dessa frågor inleds och menar att dessa bl.a. bör föras tillsammans med representanter för begravningsentrepenörerna och sociala myndigheter.

HEMSTÄLLAN

Mot bakgrund av det ovan anförda hemställer utskottet

att kyrkomötet, med bifall till motion 1995:31, begär att Centralstyrelsen låter klarlägga vilket ansvar Svenska kyrkan har att för sina medlemmar ordna begravningsgudstjänst även där sådan ej har påkallats.

Sigtuna den 21 augusti 1995

Glenn Håkansson

Michael Kjörling

Närvarande:

Glenn Håkansson, ordf, Rune Entelius, Asta Karlsson, Ulla-Britt Emanuelsson, Ulla Fransson, Karl-Henrik Eriksson, Anders Åkerlund, Sven G Månsson, Ann-Marie Nylander, Elsa Spännar, Per-Göran Rosén, Birgitta Ågebrant, Bengt Linvall, Pekka Heikkinen, Einar Malmström

Biskop Biörn Fjärstedt har deltagit i utskottets överläggningar.