- Hur ofta går svenskarna i kyrkan?

- Har kyrkfolk en annan inställning i kyrka-stat frågan än de flesta?

Forskningsgruppen för Samhälls- och Informationsstudier (FSI) har frågat drygt 2000 svenskar. Gudstjänst-frågan var beställd av Svenska kyrkan.

FSI frågade: Hur ofta deltar du i gudstjänst i Svenska kyrkan eller i något annat samfund?

Enligt FSI ser svenskarnas gudstjänstvanor ut så här:

- 1 av 10 (11 procent) deltar någon gång i månaden eller oftare i en gudstjänst.

- 1 av 20 (fem procent) går minst en gång i veckan i en gudstjänst.

- Var tredje (34 procent) deltar i en gudstjänst någon eller några gånger om året.

- Varannan (53 procent) går nästan aldrig eller aldrig i kyrkan.

Möjligen har flera av de som svarat inte räknat dop, vigsel, konfirmation och begravning som gudstjänster. Med en annorlunda formulerad fråga kanske andelen som minst någon gång varit i kyrkan skulle varit något större.

På eget initiativ, men vid samma tillfälle, frågade FSI om svenskarnas inställning till framtida relationer mellan Svenska kyrkan och staten, visar följande:

- 44 procent av svenskarna är helt positiva till att skilja Svenska kyrkan från staten.

- 14 procent är direkt negativa till förslaget..

- 42 procent är tveksamma eller har ingen uppfattning alls om frågan.

Om man kombinerar man frågorna om gudstjänstbesök med kyrka-statrelationerna blir resultatet följande enligt FSI:

A. De som deltar i gudstjänst minst en gång i månaden har den här inställning till regeringens förslag om framtida relationer mellan Svenska kyrkan och staten:

- Knappt 2 av 10 (17 procent) av de mer kyrksamma tycker att allt är dåligt med förslaget.

- 4 av 10 (43 procent) tycker förslaget är helt igenom bra.

- 3 av 10 (30 procent) befinner sig mitt på en skala från helt dåligt och helt bra.

B. De som deltar i gudstjänsten någon eller några gånger om året svara på följande sätt om regeringens förslag om framtida relationer mellan Svenska kyrkan och staten:

- 3 av 10 (32 procent) är helt positiva.

- 2 av 10 (19 procent) är helt negativa.

- 3 av 10 (35 procent) står mitt emellan.

C. De som sällan eller aldrig deltar i gudstjänst tycker så här:

- Varannan (50 procent) är helt positiva till skiljande kyrka-stat.

- Knappt 1 av 10 (7 procent) är helt negativa

- 4 av 10 (25 procent) befinner sig i mitten.

För ytterligare information, ta kontakt med: Martin Garlöv, Svenska Kyrkans Information

Kyrkomötets Presscenter, telefon 08-592 584 72, 08-592 584 34, fax 08-592 584 70