Ärkebiskop Gunnar Weman:- Kyrka-statfrågan kommer att genomsyra kyrkomötet

UPPSALA. Sydafrikaresan, ordförandeskapet i Sveriges kristna råd, arbetet med kyrka-statfrågan, nya tillhörighetsregler för Svenska kyrkan, besöket hos den rysk-ortodoxa kyrkan i Archangelsk, folkkyrkoarbetet och nu också Svenska kyrkans riksmöte i Luleå.

- Det gångna halvåret har varit mycket innehållsrikt. Jag tycker att vi hunnit med en del och det ska bli spännande att nu närmast se vad som händer under kyrkomötet i augusti , säger ärkebiskop Gunnar Weman och tillägger.

- Det är klart att kyrka-statfrågan kommer att bli en av huvudfrågorna vid årets kyrkomöte i Sigtuna.

När man ber ärkebiskop Gunnar Weman summera det gånga halvåret blir listan lång och fylls snabbt med gudstjänster, möten överläggningar, resor, samtal och visioner. Det märks att ärkebiskopen är mycket nöjd med det nyligen avslutade riksmötet i Luleå som gick under namnet Befriaren.

- Det var härligt att få leda avslutningsgudstjänsten för nästan 8000 människor och veta att de rest hem till sina församlingar med nyfunnen inspiration och gemenskap. Det bådar gott för framtiden att Svenska kyrkan kan samla så många människor under några dagar och ge dem det bästa som kyrkan har att erbjuda, säger Gunnar Weman.

VÅRENS HÖJDPUNKTER

En annan av vårens höjdpunkter för ärkebiskopen var resan till Sydafrika. Under två mycket intensiva veckor i mars och april reste Gunnar Weman runt i Sydafrika och träffade politiker och kyrkoledare och därtill missionärer som arbetar för Svenska kyrkans mission i de sydafrikanska kyrkornas tjänst.

- Resan till Sydafrika var både roligt och givande. Under resan fick jag mycket tydliga signaler från kyrkoledare och politiker att man även i framtiden hoppas och önskar att Svenska kyrkan ska vara med och stötta Sydafrika i arbetet med att utveckla demokrati och medbestämmande, säger ärkebiskopen som någon månad senare tillsammans med en delegation från Luleå stift besökte rysk-ortodoxa kyrkan i Archangelsk stift i nord-västra Ryssland.

FÖRDJUPA KONTAKTEN

Syftet med resan till Ryssland var att fördjupa kontakten mellan kyrkorna som ligger uppe vid Nordkalotten. Inte minst när det gäller skapelse- och miljöaspekten är det viktigt att de olika kyrkorna kan lära av varandra inför framtiden.

- Genom att de olika kyrkorna möts kan vi öka vårt engagemang i miljödebatten. Archangelsk stift ligger mitt i ett mycket starkt förorenat område och här gäller det att vi som kyrkor tillsammans kan påverka så att vi på sikt får en renare och bättre miljö kring Nordkalotten, säger ärkebiskop Gunnar Weman.

ÅTSKILLIGA GRADER

Under det gånga halvåret har temperaturen på kyrka-statfrågan stigit åtskilliga grader. I mitten av juni presenterade regeringen sin skrivelse till kyrkomötet om framtida relationer mellan Svenska kyrkan och staten.

- Jag vill inte just nu kommentera skrivelsen, men jag är övertygad om att frågan kommer att genomsyra årets kyrkomöte. Oavsett vad som kommer att hända i relationen mellan Svenska kyrkan och staten måste vi som kyrka öka vårt engagemang i det svenska samhället. Kyrkans röst är något som man ska kunna räkna med i samhällsdebatten, betonar Gunnar Weman som också sedan några månader tillbaka är ordförande i Sveriges kristna råd. Rådet består av 23 kyrkor från de lutherska, romersk- katolska, ortodoxa och frikyrkliga kyrkofamiljerna.

SJÄLVKLAR PLATS

- Mina förhoppningar är att som ordförande kunna vidareutveckla rådets betydelse och ge det en tydlig och självklar plats. Jag hoppas också att rådet ska stimulera det fortsatta ekumeniska arbetet, såväl nationellt som internationellt, säger ärkebiskopen.

Om ärkebiskopen ser framåt för att se vad som närmast står i tur så vill han gärna betona det fortsatta arbetet med folkkyrkoprojektet och Befrielsen - stora boken om kristen tro.

- Vi måste fortsätta att arbeta med folkyrkobegreppet och försöka finna hur Svenska kyrkan kan möta de behov som idag ställs av det svenska samhället vilket blir allt mer pluralistiskt och mångkulturellt. Vi måste hitta ett språk för både tron och gudstjänsten som 1990-talets människor förstår och känner igen, säger Gunnar Weman.

TILL FILIPPINERNA

I november månad reser han tillsammans med en delegation till Filippinerna för att besöka den filippinska oberoende kyrkan. Sedan några år tillbaka har Svenska kyrkans mission haft ett omfattande arbete på Filippinerna där man bland annat engagerat sig mycket i kampen mot den allt mer ökande barnprostitutionen.

- Att jag besöker den oberoende kyrkan på Filippinerna visar den vikt som Svenska kyrkan lägger vid att utveckla samarbetet mellan våra båda kyrkor. Jag tror att vi har mycket att lära från kyrkan på Filippinerna, precis som den har mycket att lära av oss. Samarbetet mellan våra kyrkor visar på den världsvida kyrkan som sträcker sig långt utanför vårt lands gränser, säger ärkebiskopen.

NYA REGLERNA

- Vad som också ligger framför oss är de nya reglerna för dop- och kyrkotillhörighet som från den förste januari, nästa år, i träder kraft. Dessa nya regler innebär att dopet blir grunden till kyrkotillhörigheten vilket i sin tur kommer att ställa stora krav på landets församlingar när det gäller uppsökande arbetet.

- Krav som tvingar oss att tänka efter vad som är Svenska kyrkans främsta uppgifter in i 2000-talet, tror ärkebiskop Gunnar Weman.

Johan Hasslow

Uppsala 950630

Till redaktionen

Skickar här en artikel om ärkebiskop Gunnar Weman och det senaste halvårets arbete.

Artikel och bild står fritt till redaktionens förfogande.

Vänliga hälsningar,

Johan Hasslow