Datoriserat kyrkomöte

Kyrkomötet betjänas av två datanät som kopplats ihop under sommaren. Därmed är Kyrkans Hus nät och Kyrkans Utbildningscentrums nät förenade. Sammanbindningen ger många fördelar. T.ex kan alla som till vardags jobbar i Uppsala känner igen sig helt och hållet. ÄR man utskottssekreterare har man via nätet tillgång till allt material som man produccerat med sin dator och lagrat i nätets servrar.

Hans Eskemyr, Kyrkans Hus datachef, är övertygad om att kommande kyrkomöten kan effektiviseras ytterligare med datastöd.

- De flesta datorer som är uppkopplade till nätet är våra egna, berättar Hans. Men 30 stycken är inhyrda just till Kyrkomötet. Total är 70 arbetsplatser installerade, inklusive de se demodatorer i tidningsrummet i Storgården och i cafét under aulan.

Även om sekreterare och alla andra som jobbar för kyrkomötet är utspridda på både Sigtunastiftelsen och Utbildningscentrum så kan den lätt kommunicera med varandra elektroniskt. Med den elektroniska posten sänder de sina betänkande för godkännande av Kyrkomötets sekreterare.

Allt som är godkänt ska till tryck och då skickas det med hjälp av telefonmodem till tryckriet i Stockholm. Tidigare Kyrkomöten har disketter transporterats med bud.

En annan vinst är at allt som producerars under årets kyrkomöte sparas på ett bra sätt för att återanvändas under året som kommer och inför och under nästa kyrkomöte. Det är ett sökbart material.

Länken mellan Utbildningscentrums och Uppsalahusets båda datanät kommer att behållas för att användas vid nästa års Kyrkomöte. När nu länken finns där kommer den som vill lätt att kunna sända elektronisk post mellan Uppsala och Sigtuna. Så nu är det möjligt för fler än 300 människor som kan stå i elektronisk kontakt med varandra. Hit hör ock så Kyrkans Unga från sin adress på Forumgallerian.